جرایم فضای مجازی

 جرایم فضای مجازی

 

سایت چتر عدالت در این مطلب در مورد جرایمی که در فضاهای مجازی و اینترنتی به وقوع می پیوندد ، توضیح می دهد :

همزمان با ورود اولین سیستم های رایانه ای و اینترنت در ایران ، بحث جرایم فضای مجازی مطرح شد .

البته در اوایل ورود تکنولوژی اینترنت و رایانه در ایران ، به دلیل محدود بودن اطلاعات مردم نسبت به این فضا و کاربران بسیار محدود ، جرایم اینترنتی هم از تنوع و پیچیدگی کمتری برخوردار بودند .

اما با گذشت زمان و گسترش روزافزون اینترنت و کاربران آن در کشور ، مجرمان این فضا ، دست به ابتکارات و نوآوری های بیشتر و غیرقابل پیش بینی تری در زمینه اجرای نیت های پلید خود زدند و فضا برای اینگونه جرم ها ، محیاتر شد .

با افزایش این جرایم و طبعا شکایات حقوقی در این زمینه ، نهاد های حقوقی به فکر راه چاره افتادند .

همانگونه که مستحضر هستید ، قانون حاکم بر کشور ، باید تمام جوانب و زمینه های ارتکاب جرم را پیش بینی کرده و برای آن ها قانونی مشخص وضع کند تا در مواجهه با هرنوع جرم ، بتوان با استناد به این قوانین ، مجازات مشخص و کافی را برای مجرمان تعیین کرد .

در همین راستا ، جرایم اینترنتی و فضای مجازی که امروزه با توجه به نقش کلیدی فضای مجازی در امور روز مره ، و فراگیر شدن استفاده از این فضا ، به سه دسته تقسیم شد تا بتوان با تمرکز بیشتر و دقیق تر ، برای مجازات اینگونه مجرمین ، اقدام کرد .

همانطور که می دانید اغلب این قوانین ، مجازات را درخصوص حمایت مالی و معنوی از اشخاص تعیین کرده است که از این طریق به مراقبت از فعالیت‌های فضای انتشار اطلاعات با حفظ اموال می‌پردازد .

سه دسته تشکیل دهنده جرایم فضای مجازی عبارت اند از :

فضای سنتی شامل کلاهبرداری، جعل، افترا، نشر اکاذیب، هتک حرمت، انتشار پیام‌های خلاف قانون و …

جرایم سایبری شامل شنود غیرمجاز، تخریب داده‌ها علیه عفت عمومی و …

و جرم از طریق رایانه بدون توجه به اینترنت مانند جعل اسناد و… تقسیم می‌شود .

در ادامه این مطلب به نمونه هایی از انواع جرایم اینترنتی و فضای مجازی می پردازیم . اگر شما به عنوان طعمه ی اینگونه جرایم قرار گرفته اید ، می توانید با کمک یک وکیل و انجام مشاوره حقوقی ، مشکل خود را برطرف کرده و با اطلاعات کافی ، بهترین عملکرد را در راستای حل مشکل حقوقی خود ، داشته باشید .

موسسه حقوقی چتر عدالت در انواع دعاوی حقوقی در کنار شماست .

 

جرایم فضای مجازی

تجاوز به اطلاعات شخصی مردم

قانون کشور ما ، حساسیت بسیار زیادی نسبت به تجاوز به حریم خصوصی نشان داده است و کوچکترین اقدام در جهت نقض حریم خصوصی افراد را جرم می داند و برای آن مجازات در نظر گرفته است .

باید بدانید که تمامی اطلاعاتی که در فضای مجازی از افراد دیگر به هر نحوی که در دسترس شما قرار می گیرد ، جزء اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد محسوب می شود و شما ملزم به حفظ و عدم افشای این اطلاعات هستید و در صورت عدم رعایت نکات لازم در این زمینه و افشای این اطلاعات به هر دلیلی و در هر جهتی که باشد ، باید منتظر برخورد حقوقی از طرف قانون باشید .

‎‎‎برابر قوانین موجود درخصوص جرایم رایانه‌ای هیچ‌کس حق ندارد به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است نزدیک شود.

کسانی که در این زمینه اقداماتی انجام دهند که از نظر قانون تخلف محسوب شود ، بسته به گستردگی و نوع جرم ، از ۹۱ روز تا یک سال حبس ، و یا ۵ تا ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی ، ویا هر دو باهم ، مجازات درنظر گرفته شده است .

همینطور در خصوص شنود غیر مجاز به همین ترتیب می باشد و کسی حق ندارد سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند و مجرم به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

دسترسی غیر مجاز به داده ها و اطلاعات رایانه ای که قانون مجازات اسلامی ، آن را جاسوسی می داند ، جرم محسوب می شود و با مجرم برخورد حقوقی خواهد شد .

مزاحمان اینترنتی

ایجاد مزاحمت برای دیگران ، از جمله مواردی است که جزء مقدامت آسیب و تهدید آبرو ، امنیت و دارایی افراد می باشد . اگرچه در این مورد ، به صورت مستقیم آسیبی به افراد وارد نمی شود ولی ایجاد مزاحمت به هر شکل ، زمینه ساز وقوع اتفاقات و جرم های بعدی می باشد چرا که مزاحمت ، در جهت تهدید و ایجاد دردسر و بر هم زننده آرامش است .

به همین دلیل از طرفی تعیین گستره و جزئیات این مقوله امری دشوار است و از طرف دیگر تنوع بسیار زیاد این فضا و امکان ایجاد مزاحمت به انواع و اقسام گوناگون ، مزاحمت در فضای مجازی را بسیار گسترده تر از فضای سنتی می کند .

شما می توانید در صورت بروز چنین مشکلاتی ، از مشاوره حقوقی با وکیل کمک بگیرید .

جرایم سنتی در فضای مجازی

برای آگاهی و پی بردن به اهداف سایت های کلاهبرداری در اینترنت ، باید از طرفی کلاهبرداران را شناخت و از طرف دیگر با بستر فعالیت کلاهبرداران که اینترنت می باشد ، آشنا بود .

همواره افراد سودجو و فرصت طلبی هستند که با انواع ترفند های فریبنده و گمراه کردن افراد دیگر ، در صدد بدست آوردن ثروت های باد آورده می باشند .

گستردگی وتنوع فضای مجازی و اینترنت ، زمینه ی بسیار مناسبی برای فعالیت این افراد در جهت کلاهبرداری ایجاد کرده است .

جرایم در تجارت الکترونیک

تعریف کلی و کلاسیک کلاهبرداری عبارت است از«تحصیل مال دیگری بااستفاده از وسایل متقلبانه». یکی از زمینه های فعالیت کلاهبرداران ، کلاهبرداری در حوزه های تجاری می باشد .

اشخاص مختلف با هویت جعلی و از نقطه ای نامعلوم ، به فضای اینترنت متصل شده و خود را تاجران بزرگ و صاحب نام و صاحب برندهای معروف تجاری می خوانند و از این طریق ، اعتماد عموم را جلب نموده و در فرصتی مناسب ، اهداف خود را عملی می کنند .

امیدواریم این مطلب که توسط وکیل دعاوی حقوقی برای شما آماده شده ، موجب آگاهی بیشتر شما عزیزان در عرصه ی مسائل احتمالی در فضاهای مجازی شده باشد