حبس‌زدایی محور فعالیت‌های قوه قضاییه

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه در بازدید از بازداشتگاه اوین:

حبس‌زدایی محور فعالیت‌های قوه قضاییه

معاون فرهنگی قوه قضاییه در بازدید ۵ ساعته از بازداشتگاه اوین با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها، وضعیت فعلی ندامتگاه‌ها را از لحاظ اقدامات فرهنگی از جمله برپایی دوره‌های مختلف آموزشی و همچنین امکاناتی از قبیل کتابخانه‌ها و دارالقرآن بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با حضور در بخش‌های مختلف بازداشتگاه اوین و مشاهده فعالیت‌های فرهنگی، گفت: علیرغم اینکه نفس حضور افراد در زندان برای هیچ کس مطلوب نیست، اما باعث خرسندی است که شاهد ارائه خدمات بسیار زیاد فرهنگی در اینجا هستیم. بطوری که از فضای قرآنی گرفته تا مسائل دینی، ‌روانشناسی، اعتقادی و … آموزش ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: البته مددجویان خودشان هم باید همت کرده و از این امکانات استفاده کنند. به عنوان مثال در همین بندی که هستیم کتابخانه‌ای مشتمل بر ۵۰۰۰ جلد کتاب وجود دارد، این یعنی خدمت.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با حضور در جمع مددجویان تصریح کرد: حضور در بازداشتگاه برای بنده دو احساس متفاوت ایجاد کرد. احساس اول ناراحتی از بابت حضور شما در این مکان است. هیچ کس راضی به زندانی شدن افراد نیست و احساس دوم اینکه خوشحالم که می‌بینم در اینجا یک محیط با نشاط و کاملا آموزشی وجود دارد.

صادقی افزود: مددجویان نیز سعی کنند از این فرصت استفاده کنند. زندان بهترین فرصت برای تأمل در گذشته و بازسازی آینده است.
این مقام قضایی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از سران انقلاب که در زندان‌های زمان طاغوت بودند علیرغم اینکه به هیچ وجه زندان‌های کنونی با زندانهای آن موقع قابل مقایسه نیست، فرصت را غنیمت شمرده و به مطالعه و تالیف کتاب پرداختند
وی با فراخواندن مددجویان به حفظ ایمان و اخلاق گفت: اینجا فرصت‌های مختلفی است از آن استفاده کنید و به فرموده حضرت علی (ع) همواره باید خودمان را در معرض پند و اندرز قرار دهیم.

صادقی درباره برنامه‌های معاونت فرهنگی قوه در خصوص حبس‌زدایی گفت:

طبیعتا این کار صرفا در حوزه فرهنگی نیست، اما ما برای زمینه‌سازی و تغییر نگرش و بینش در قضات نسبت به این مساله و نیز ‌توسعه فرهنگ قضایی مردم به طور جدی برنامه‌های مختلفی را در حال پیگیری هستیم

وی بیان کرد: به عنوان مثال در جلساتی که با قضات داریم یا در جزواتی که منتشر می‌کنیم و از سایر طرق که می‌شود این موضوعات را با قضات پیگیری می‌کنیم.

این کاری است که ما باید انجام دهیم و البته باید خود قضات هم آثار زیانبار حبس را در نظر بگیرند و تا آنجا که می‌توانند از حبس استفاده نکنند، البته حوزه معاونت فرهنگی در این زمینه نیز می‌تواند در درک بهتر مساله به قضات کمک کند.

صادقی خطاب به قضات گفت:

زندان آخرین راهکار در مجازات اسلامی است نه اولین مجازات، خواهش بنده از قضات محترم این است که نگرش شان نسبت به زندان آسان نباشد و تا آنجا که قانون اجازه می دهد زندان را به حداقل برسانند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد:

اصولا زندان برای کسانی است که خطر آسیب زدن آنها به جامعه هست و می توانیم در بسیاری از موارد مجازات های جایگزین استفاده کنیم. وقتی کسی معسر است و چند سال به‌خاطر مبلغ اندکی در زندان است این بهترین شاهد بر اعسار بودن فرد است و باید به گونه دیگری با ایشان برخورد شود.