حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب و سالن یاس درجمع خبرنگاران حاضر و به سؤال آنها پاسخ گفت.

خبرگزاری فارس: قانون حبس برای نقض کپی‌رایت را به مجازات‌های جایگزین تبدیل می‌کنیم

وی درباره سالن یاس گفت: در این سالن ابتکارات جالبی انجام شده، از سطح موضوعات و نوع کتب گرفته تا طرح روی جلد، هنرنمایی‌ها، عناوین انتخاب‌شده، طراحی‌های جلد و نحوه چاپ، صنعت چاپ، ویراستاری‌ها و… کارهای ظاهری و بصری تا کارهای محتوایی و علمی همه و همه یک حس جامعی به انسان می‌دهد که بسیار ارزشمند است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد:

بازدیدکنندگان با حضور در این سالن در‌می‌یابند که سال گذشته ۶۷ هزار عنوان جدید در جمهوری اسلامی ایران تولید شده و در این سالن به نمایش گذاشته شده است که باعث مباهات است. جای امیدواری و خوشبینی به حوزه تولید و نشر کتاب دارد، ضمن اینکه برای تألیف کتب جدید در موضوعات مختلف انگیزه ایجاد می‌کند.

وزیر دادگستری بیان کرد: نزدیک به ۲۷۰۰ کتاب جدید چه تاریخ اسلام و چه تاریخ ایران، تاریخ باستان و معاصر تدوین شده است که نزدیک به ۱۷۰۰ اثر از آنها تألیف جدید بود که بسیار ارزشمند است.

در این سالن آثاری با مضمون ادبیات نمایشی دیدم که در این حوزه ۲۰۰ جلد کتاب منتشر شده است که از این میان ۱۳۰ جلد از سوی نویسندگان ایرانی درباره ادبیات نمایشی مکتوب شده است، ۷۰ جلد ترجمه بود که تیراژ بسیار قابل توجه است، مسئول این غرفه هم اعلام کرد که حتی در قیاس با کشورهای دیگر، این عدد قابل توجه است. در حوزه دین، بیش از ۵ هزار و چندصد عنوان جدید در سال ۹۲ داریم. سیر مطالعاتی نیز در سالن یاس ارائه می‌شود که بسیار کوشش ارزشمندی است برای هدایت افراد کتابخوان.

این مقام مسئول در وزارت دادگستری در پاسخ به سؤال فارس پیرامون اصلاح قانون مالکیت معنوی و فکری و اینکه برای کپی‌رایت چه تمهیداتی اندیشیده شده بود بیان کرد:

متأسفانه قیمت کتاب افزایش پیدا کرده است و مشکل اقتصادی خرید کتاب داریم، این دغدغه‌ای است و دولت نگران این ماجراست. باید کمک کنیم و تلاش ما نیز در راستای کمک‌رسانی است، ولی اگر مردم خوب هدایت شوند و کتاب‌های موردنیاز را خوب بشناسند، منابع مادی خود را توزیع نکنند برای خرید هر کتاب و هر نشریه‌ای این به آنها کمک خواهد کرد تا کتاب‌های موردنیاز خود را تهیه کنند و در خرید کتاب صرفه‌جویی کنند.

وزیر دادگستری درباره میزان کتابخوانی قضات متذکر شد: آماری نداریم، اما ما قضات باید صبح تا شب کتاب حقوقی بخوانیم چرا که نیازمند آشنایی با قوانین جدید و هم کارهای پژوهشی جدید هستیم. مدام باید حواسمان باشد قانون و آیین‌نامه و دستورالعملی پنهان نماند.

وی در پاسخ به سؤال فارس پیرامون کپی‌رایت ادامه داد: خوشبختانه مقابل تخلفات گرفته شده و چند مورد هم تخلفی که در نمایشگاه بوده با محرومیت همراه شده است.

ما خوشبختانه برای قانون مالکیت فکری در حوزه مباحث علمی، هنری و فرهنگی لایحه جدیدی را تدوین کرده‌ایم به صحن دولت رفته است، امیدواریم در آینده نزدیک ابلاغ شود.

* سعی داریم قانون حبس نقض کپی رایت را به مجازات های جایگزین در کل تبدیل کنیم

وی در پاسخ به این سؤال فارس که شش ماه حبس برای متخلفین قانون کپی‌رایت درنظر گرفته شده بود که به نظر می‌آید ناکافی است، توضیح داد:

البته ما سعی داریم قانون حبس را به مجازات های جایگزین در کل تبدیل کنیم یعنی مثلاً اگر کسی در حوزه فرهنگی تخلفی کرد، زندان نرود، هنرمند، نویسنده و یا انتشاراتی را مجازات‌های بدیل بدهیم، مجازات‌های اجتماعی تعریف کنیم، مثلاً مجوز تولید و نشر کتاب یا تهیه اثر هنری، برگزاری یک نمایشگاه و… را به آنها ندهیم و محرومیت‌های مشابه را ببینیم، این به ما کمک می‌کند هم مجازات‌ها را ببینیم و هم محرومیت را داشته باشیم، اما اگر زندان را انتخاب کنیم باعث می‌شود قاضی فرار می‌کند تا حکم زندانی ابلاغ نکنند.

در این هنگام افراد از مجازات فرار می‌کنند. ما باید مجازات کنیم و همین که مجازات صرفاً حبس نباشد. در قانون جدید تقریباً اکثراً مجازات‌ها را تغییر داده‌ایم، این قانون البته باید به مجلس برود و پس از آن ابلاغ شود، اما افرادی که کمی حرفه‌ای و برای بار چندم مرتکب تخلف کپی‌رایت می‌شوند، تکثیر غیرمجاز می‌کنند، برای آنها حبس دیده‌ایم، البته این افراد معدودند.

*قفل شکن ها مشکل امروز دنیا شده اند

پورمحمدی درباره تخلف سایت‌های دانلود کتاب متذکر شد: باید این قانون را ابتدا شروع کنیم، در قانون جدید به همه این مسائل پرداخته شده است، مهم این است که اولاً قفل‌های سایت‌ها و سامانه‌ها تقویت شود، قفل‌شکن‌ها دردسر جهانی ایجاد کرده‌اند و صنعت قفل‌شکنی جزء صنعت‌های بسیار رایج و پرمشتری امروز دنیاست. ما باید تلاش کنیم قوانین مناسب را تدارک ببینیم و به اهل فن و اهل صنعت که قدرت کنترل و شناسایی این قفل‌شکن‌ها و کپی‌های دانلود را دارند، واگذار کنیم.

* وزیر دادگستری درباره «من روحانی هستم»: سعی داریم از شکایت و بگیر و ببند استفاده نشود

وی درباره برخورد با متخلفین مستند «من روحانی هستم» گفت:

در کشور باید تلاش شود اولاً هر کاری قرار است صورت بگیرد، چه کار مکتوب و چه کار هنری و یا مستند باید دقیق باشد، بدون تحریف صورت گیرد، با استنادهای روشن تهیه شود، قابل اتکا باشد، به خصوص در موضوعاتی که شخصیت‌هایی که در جامعه مطرح هستند و محل توجه عامه مردمند. روایت‌ها و احوال و از مستندات ضعیف نباید استفاده شود.

از سوی دیگر کاری که قرار است صورت گیرد باید با اجازه باشد، چطور ما به کار غیرقانونی کپی‌رایت اعتراض می‌کنیم اما یک اثر را بدون مجوز و اجازه گرفتن توزیع می‌کنیم و پس از آن لشکرکشی می‌کنیم، به ماجراجویی و جنگ و جدال می‌پردازیم، اینها از ما به دور است، به خصوص ما که می‌خواهیم بر مبنای و اصول و ملاک‌های ارزشی و قانونی تأکید کنیم و اصرار داریم با نقض‌شکنی و قانون‌شکنی، تجاوز از محدودها و حریم‌ها و حدودشکنی‌ها مقابله کنیم، خودمان بیشتر باید عامل باشیم و اصرار بر رعایت ضوابط و مقررات داشته باشیم.

انشاءالله این فرهنگ را تقویت خواهیم کرد.

سعی داریم از شکایت و بگیر و ببند استفاده نشود. به هر حال، باید مقررات و حقوق افراد در جامعه پاس داشته شود و مراجع مختلف به خصوص مراجع قضایی موظفند از این قانون و حدود دفاع کنند.