با سلام و وقت بخیر خدمت شهروندان محترم شما می توانید با بیان سوالات ثبتی خود در کادر ذیل و درج ایمیل و شماره تماس خود ظرف مهلت ۲۴ ساعت پاسخ خود را از طرف وکلای پایه یک و متخصص موسسه در ایمیل خود دریافت نمایید.

و چنانچه تقاضای مشاوره حضوری را دارید می توانید با شماره مؤسسه  ۸۸۸۱۳۷۸۸-۰۲۱  تماس حاصل فرمایید.

نمونه هایی از پرسش وپاسخ :

سوال : چه کسی می تواند در خواست افراز بدهد ؟

● پاسخ :هر شریک الملکی یا قائم مقام قانونی آنها و صغیری هم که حکم رشد داشته باشد می تواند در خواست نماید . در غیر اینصورت طبق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوانعالی کشور به شماره ۳۵۳۰-۷/۲/۱۳۶۰ ردیف ۲۹/۵۹ هیئت عمومی ، تقسیم و افراز املاک محجورین و غایب مفقودالاثر را از صلاحیت واحد ثبتی خارج دانسته و در صلاحیت دادگاه شناخته است و همچنین طبق نظریه شماره ۱۳۵/۷-۸/۲/۶۶ درخواست تقسیم و افراز به طرفیت تمام مالکین مشاع اقامه می شود و اگر مال در تصرف شخصی باشد هر یک از مالکین به نسبت سهم خود حق مطالبه دارند.

سوال : آیا امکان ثبت مبایعنامه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد؟

● پاسخ : با توجه به نص ماده ۴۷ قانون اسناد واملاک ثبت مبایعنامه نسبت به عین و یا منافع املاکی که در دفتر املاک ثبت اسناد و املاک ثبت نشده است ، در دفاتر اسناد رسمی بلااشکال است.

سوال : ثبت چه اسنادی در دفترخانه اسناد رسمی اجباری است ؟

● پاسخ : بر اساس ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک در نقاطی که دفار اسناد رسمی وجود دارد ثبت اسناد ذیل اجباری است : ۱-کلیه عقود ومعاملات راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفتر ااملاک ثبت نشده باشد.۲-صلح نامه ، هبه نامه و شرکت نامه

سوال: اعتراض به اقدامات انجام شده توسط اداره ثبت در خصوص افراز و فروش املاک مشاع در صلاحیت  چه مرجعی است؟

● پاسخ: به موجب ماده ۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع تصمیم واحد ثبتی قابل اعتراض در دادگاه عمومی محل وقوع ملک است.