با سلام و وقت بخیر خدمت شهروندان محترم شما می توانید با بیان سوالات کیفری خود در کادر ذیل و درج ایمیل و شماره تماس خود ظرف مهلت ۲۴ ساعت پاسخ خود را از طرف وکلای پایه یک و متخصص موسسه در ایمیل خود دریافت نمایید. و چنانچه تقاضای مشاوره حضوری را دارید می توانید با شماره مؤسسه ۸۸۸۱۳۷۸۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

نمونه های از پرسش و پاسخ :

سوال : آیا دعوای ترک انفاق قابل گذشت است ؟
● پاسخ : با توجه به اینکه این دعوا فقط دارای جنبه خصوصی است لذا در هرمرحله زوجه می تواند دعوای خود را مسترد نماید.

سوال : آیا پیش فروش آپارتمان به صورت سند عادی جرم است ؟
● پاسخ : با توجه به کلاهبرداری هایی در این موارد پیش آمده بود ، قانونگذار برای جلوگیری از این موارد ضمن تصویب قانون مربوط به پیش فروش آپارتمان مقرر نمود که کلیه پیش فروش ها باید از طریق سند رسمی انجام شود .

سوال : مجازات داشتن ماهواره واستفاده از آن چیست ؟
● پاسخ : بنابر قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب ۱۳۷۳ مجلس پیش بینی شده است که استفاده کنندگان از ماهواره فقط به جزای نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال محکوم می شوند و تجهیزات ماهواره ای ضبط و مصادره می شود.

سوال : آیا خسارات وارده که ناشی از تصادف رانندگی بوده و منجر به صدور دیه توسط مقصر شده قابل مطالبه است ؟
● پاسخ : خسارات مقوله جدایی از دیه می باشد بنابراین کلیه خسارات وارده به شاکی از جمله خسارت ایام بیکاری و هزینه بیمارستان و درمان و امثال آن قابل مطالبه می باشد.

سوال :آیا می توان متهم را جهت تکمیل پرونده و انجام تحقیقات بدون تفهیم اتهام و اخذ تأمین بیش از ۲۴ ساعت بازداشت نمود؟
● پاسخ : بر اساس قوانین بازداشت متهم بیش از ۲۴ ساعت جایز نیست و پس از گذشت  آن باید به متهم تفهیم اتهام شود و در صورت کفایت ادله قرارتأمین مناسب صادر گردد.حال چنانچه مقام قضایی مرتکب چنین تخلفی گردد در صورت شکایت مدعی از شغل خود منفصل می گردد.

سوال :آیا ماموران قضایی ،اجازه ی تفتیش و بازرسی اطلاعات رایانه های شخصیرا دارند ؟
● پاسخ :تفتیش و یا توقیف داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی بر اساس حکم قضایی و فقط در مواردی به عمل می آید که ظن قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم یا ادله جرم وجود داشته باشد که این قبیل بازرسی ها در حضور متصرفان قانونی یا اشخاصی که به نحوی انها را تحت کنترل دارند انجام خواهد شد مگر با دستور صحیح قاضی دادگاه رسیدگی کننده به اتهام.

سوال : آیا صرف نگهداری مشروبات الکلی در منزل جرم است؟
● پاسخ : بر اساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی خرید ، حمل و یانگهداری صرف مشروبات الکلی جرم است و مرتکب به سه ماه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

سوال :اگر کسی بدون مجوز طبابت و بدون صلاحیت پزشکی در درمانگاهها یا داروخانه کار کند ، فقط خودش تحت پیگرد قرار می گیرد یا آن کلینیک یا داروخانه هم مسئول است ؟
● پاسخ : بر اساس ماده ۷ قانون تعزیرات امور بهداشتی و درمانی به صراحت بیان شده است که : به کار گرفتن افراد فاقد صلاحیت در موسسات پزشکی جرم محسوب می شود و متخلف بر حسب دفعات ارتکاب از جریمه نقدی به میزان پانصد هزار ریال و توبیخ و لغو پروانه محکوم می شود .بنابراین کلینیک هم مسئول است.

سوال : اگر مستأجر بعد از اتمام مدت اجاره کماکان در عین مستأجره تصرف داشته باشد ، متصرف عدوانی محسوب می شود؟
● پاسخ : خیر ، در این صورت عمل مستأجر فاقد وصف کیفری است و راه قانونی آن طرح دعوای تخلیه علیه مستأجر در شورای حل اختلاف می باشد.

سوال :  آیا ابلاغ واقعی در امور کیفری موجب حضوری بودن رأی دادگاه است ؟
● پاسخ :در دعاوی کیفری برخلاف دعاوی حقوقی ابلاغ واقعی موجب حضوری بودن رأی نمی شود.

سوال : چنانچه بر اثر تصادف شخص آسیب می بیند و برای ایشان مبلغ۵۰ میلیون دیه تعیین می شود ولیکن تعهد بیمه تا سقف ۲۰میلیون است برای مطالبه مازاد چه باید کرد ؟
● پاسخ : با توجه به اینکه مقصر حادثه می بایست خسارت وارده را که شامل دیه و هزینه های پزشکی است پرداخت نماید لذا شخص مصدوم می تواند درخواست نماید که مقصر تا چرداخت تمام دیه در زندان باشد . ضمن اینکه جهت مطالبه هزینه های پزشکی می تواند مستنداً دادخواست حقوقی مطرح نماید.

سوال :آیا می توان به استناد به فیلم ضبط شده ای شکایتی تنظیم و از شخصی در دادگاه شکایت کرد ؟
● پاسخ :ادله اثبات جرم عبارتند از اقرار ،شهادت ، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی .بنابراین فیلم ضبط شده یا صدای ضبط شده و سایر مواردی از این دست نمی تواند به عنوان تنها دلیل شاکی ، کافی باشد.
هرچند که می توان چنین مواردی را به عنوان اماره در کنار سایر امارهها قرار دادکه قاضی رسیدگی کننده به پرونده بتواند براساس آن به علم کافی در مورد قضیه دست یابد و رای صادر کند .

سوال :شهودی  که در دادسرا علیه شخصی شهادت می دهند باید دارای چه شرایطی باشند که دادگاه شهادت آنها را قبول کنند ؟
●پاسخ : به طور کل در پرونده هایی که قاضی رسیدگی کننده به پرونده شهادت شهود را به عنوان دلیل شرعی مورد استناد قرار می دهد باید شرایطی از قبیل بلوغ ، عقل ،ایمان ، طهارت مولد و عدالت ، عدم وجود انتفاع شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از وی ، عدم وجود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا و عدم اشتغال به تکدی گری و ولگردی را احراز کند تا شهادت شهود قبول شود .